Google Suite

För att kunna vara aktiv och engagerad, behöver man vara informerad och kommunicera.
Miljöpartiet använder Google Suite som kommunikations- ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­plattform. Det är flera sammanhängande produkter i en molnlösning.

Eftersom det är en molntjänst som ständigt utvecklas, kan skärmdumpar från gränssnittet snabbt bli inaktuella. Funktioner och hur funktioner konfigureras förändras.

Här nedan får du en översikt av Google Apps. För lite utförligare information, läs vidare i Google Suite - MPAC info

Google Chrome och Chromium (bägge benäms hädanefter som Chrome), är optimerade för att fungera med Google Apps. Google stödjer de två senaste versionerna av Chrome, Microsoft Internet Explorer (IE), Mozilla Firefox och Safari. Har du för gammal webbläsare ombeds du uppdatera.

(För tekniska krav på dator/operativ/webbläsare se Tekniska krav.  Notera; specifikationen beror ju på vad du vill göra. Skall du bara läsa mejl/surfa, kan du på en linuxdator klara dig med en gammal 800 MHz cpu. Vill du även delta i Gruppvideomöten och dela skrivbord, krävs det mer.)

Google menyn

Google apps appar nås enkelt via Google Menyn upp till höger. De 9 prickarna, leder till fler menyer. (se bilden till höger).
Har du en gammal webbläsare utan stöd för java, kan du få upp den gamla svarta menyn:

De viktigaste applikationerna I Google Suite

Gmail - E-post. Går att använda både online och offline (d.v.s en lokal kopia av alla mejl skapas). Man kan från en bärbara läsa och skriva mejl och synkronisera med GoogleServern när man har uppkoppling. Man kan även använda valfri vanlig e-postklient.

Kalender. Kan bäddas in på webbsidor (som t.e.x Västerbotten Kalendarium). Man kan prenumerera på gemensam kalender och få in kalenderuppgifter i sin privata kalender. Kalendern kan läsas på dator eller intelligenta mobila enheter.

Drive. Molnbaserat filarkiv. Finns app, för att synkronisera filer till lokala datorn / Mobila enheten (Notera, klienten fungerar bara för Mac och Pc, försök inte installera på Linux dock ok för Android. För Linux finns fungerande lösningar från tredje part ). Google Drive, kan vara lite förvirrande innan man lärt sig hitta. Se utförligare beskrivning på Google DriveNär man laddar upp dokument till Google Drive, kan man välja om man vill konvertera dem till Google dokument eller om man vill behålla ursprungligt format.

Dokument. Det går att skapa avancerade dokument online, med tabeller, ritningar infoga kommentarer mm. Flera kan arbeta i ett dokument samtidigt. Dokument sparas i Drive.
Finns specifika applikationer för kalkyler eller presentationer.

Google Formulär. Kan användas för anmälningar till event och t.e.x enkäter.

Hangouts. Meddelanden (typ chattmeddelanden), telefon och videosamtal. 15 st kan deltaga samtidigt. Även rent telefonsamtal kan deltaga och lyssna / prata. Går att dela ut sitt skrivbord och visa innehåll från datorn till de andra.

Sites. Verktyget för att bygga medlemswebben eller andra informations-sidor. Det krävs ett mp.se-konto för att skapa en sida, som skall ingå i mp.se-domänen. De flesta rättigheterna kan delas ut till valfritt Google-konto.

Inställningar i de flesta Google Applikationer, nås via Kugghjulsmenyn.
Google Suite - MPAC info, finns lite mer info om Google Drive och Grupper.

Några länkar med mer information:
IT-stöd  Riks sida om "Hemsida, medlemswebb och kommunikationsplattform" mm.
Kommunikationsplattformen- beskrivning Kortare Google dokument från Riks, bred beskrivning.

Mer info hos Google:

Apps Status Dashboard Information om kända störningar hos Google i de olika produkterna.

På engelska:
http://learn.googleapps.com     Using Google Apps at work or school
http://whatsnew.googleapps.com Senaste nyheterna i GoogleApps
http://googleappsupdates.blogspot.se  Nyheter från Google apps teamen.
Google Groups Help Forum     Communityhelp

Tillhör du de vetgiriga, nyfikna, som vill läsa om kommande nyheter i Google Apps for Works? Surfa då in på sidan "Google Apps Release Calendar" http://whatsnew.googleapps.com

Videos på Engelska:

Obs! personer med mp.se-konton, har betald support från Google.
Service-portalen https://miljopartiet.oneservicedesk.com/home, för mer info, lägga supportärende, kontrollera pågående ärenden.
Det går även mejla support@oneservicedesk.com. De har mycket snabb respons / handläggningstid.

Underordnade sidor (1): Tips och Trix med Google Chrome