Arkiv‎ > ‎Arkiverade sidor‎ > ‎Valrörelse 2013-14‎ > ‎

Pressmeddelanden Val 2014

Pressmeddelande 2014.01.26

Jabar Amin och Robert Winroth toppar Miljöpartiet Västerbottens valsedlar
till riksdag och landsting under supervalåret 2014.

Lördag 25 januari 2014 antog Miljöpartiets valkonferens valberedningens förslag till kandidater inför höstens val: 10 namn till riksdagslistan och 12 namn till landstingslistan.

Toppkandidaterna Jabar Amin och Robert Winroth har ett mycket stort förtroende hos Miljöpartiets medlemmar i Västerbotten, vilket inte minst framgick av det interna provvalsresultatet som hölls under hösten. Valberedningen föreslog och valkonferensen beslöt därför att Jabar Amin ska toppa riksdagslistan och att Robert Winroth ska toppa landstingslistan.

– Jag vill tacka medlemmarna för det förtroende de har gett mig; det är både glädjande och uppmuntrande. Jag kommer att göra vad jag kan för att lyfta våra huvudfrågor inför valet: klimatet, arbete och skola, säger riksdagsledamoten Jabar Amin.

– Det känns jättebra att få leda ett så starkt team i valrörelsen. Vi siktar på att göra vårt bästa val någonsin och hoppas få en bra dialog till väljarna i länet, säger Robert Winroth, nuvarande landstingsråd för Miljöpartiet.

Under valkonferensen utsågs också Robert Winroth och Jenny Eklund till språkrör för Miljöpartiet i Västerbotten under kommande år.

FAKTA
För att fastställa sin riksdags- och landstingslista anordnade Miljöpartiet i Västerbotten i november ett provval där alla medlemmar i länet fick möjlighet att delta och tycka till vilka de vill ska finnas med på listorna. Hela 40 procent av medlemmarna deltog i provvalet; detta anses vara ett högt valdeltagande jämfört med provval för partiet i andra län.

Miljöpartiets valkonferens i Lycksele fastställde den 25 januari 2014, nedanstående listor: